Aktuellt

Under hösten 2019 kommer Samordningsförbundet att erbjuda fördjupade kunskapsseminarier på angelägna teman. Målet är att bidra till ett kunskapsutbyte och dialog över organisationsgränser samt att bidra till att öka kunskapsnivån och ge tips om praktiska verktyg inom områden som ofta upplevs som svåra och komplexa i arbetet med personer i behov av ett samordnat stöd. Vi kommer vid varje tillfälle bjuda in forskare och experter som håller föredrag, dessutom utlovas dialog och gemensam analys. Seminarierna riktar sig till medarbetare och chefer hos kommunerna Haninge, Nynäshamn och Tyresö, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Stockholm, personer som deltar i våra insatser är också välkomna att delta.

Utöver våra fördjupade kunskapsseminarier bjuder vi fortsatt in till frukostmöten för inspiration och ökad kunskap, se datum och teman under fliken Frukostmöten.

SamMA-projektet (Sammanhållen Mobilisering ut mot Arbete) har beviljats 24,6 miljoner från Europeiska socialfonden för att utveckla en tydlig stödstruktur mellan myndigheterna för att individen ska få ett sammanhållet stöd som underlättar övergången mot arbete. Projektet ska komma igång med deltagare från och med mars 2020. I projektet ingår kommunerna Haninge, Nynäshamn och Tyresö, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Samordningsförbundet Östra Södertörn är projektägare.